Capoe schreef:Hallo,
Ik ben een beetje aan het rondneuzen om het telefoongebeuren in mijn bedrijf een beetje aan te passen. Voor het ogenblik heb ik een pc draaien met de Fedora Core 4 + asterisk. (als test). Om nu eerst een abonnement bij een VOIP-provider te nemen en dan tot de conclusie te komen dat het toch niet allemaal is zoals ik wil, is een beetje overdreven. Is het mogelijk om enkel via de asterisk software en een client naar elkaar te bellen (via het INTRANET en niet via het internet).
Dus m'n vraag is: kan ik ook zelf als een soort provider optreden maar dan enkel en alleen voor de gebruikers in mijn bedrijf?
Ja.
Asterisk is een P(A)BX. Kan beide. Maximum aantal gebruikers hangt af van de snelheid van de computer waar het op draait.
Gebruikers zijn normaliter of Asterisk-compatible telefoons/converters (IAX2)dan wel SIP/IP-telefoons.
Je kunt een asterisk-systeem ook voorzien van allerhande interfaces:
ISDN-2
ISDN-30,
Analoog
GSM
Waardoor je een "all-singing-and-dancing" apparaat hebt. Kun je er analoge telefoons op aansluiten, ISDN-telefoons, netlijnen etc.
Nadeel van Asterisk is wel dat het ietwat "harig" wordt als je specifiekere dingen wilt. Dus dat je niet bang moet zijn voor de "command prompt".
Ik heb hier een mini-pbx staan met asterisk. Erg grappig. Basisconfig is zo gebeurd. Maar ja.. dan wil je meer...
Oh ja, weet je dat je ook een bestaande centrale op VoIP kunt zetten? Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Zag op de Smart-Tel site wat spul voor o.a. ISDN-2 en 30. Misschien is het wat voor je.
/P