beste kwaliteit voip welke snelheden zijn nodig?

Voor beginners, geen vraag is te gek om hier te stellen

Moderator: Moderators

beste kwaliteit voip welke snelheden zijn nodig?

Berichtdoor kuenen.pja » di sep 27 15:08

kan iemand mij vertellen welke upload en download minimaal nodig zijn om de BESTE kwaliteit verbinding te krijgen voor voip gesprekken, ik bedoel dus niet de minimale up en download die vereist is om voip telefonie te laten werken..

bedankt voor het antwoord.

Ik ben aan het denken om een sneller abonnement te nemen zodat gesprekken minder vaak wegvallen.....

Paul
kuenen.pja

Berichtdoor petzl » zo okt 02 01:46

gewoon zorgen dat je een gereserveerde brandbrete hebt voor het VOIP IP

64 kbit is voldoende ....
petzl

Berichtdoor SpeakUp » wo dec 07 21:51

petzl schreef:gewoon zorgen dat je een gereserveerde brandbrete hebt voor het VOIP IP

64 kbit is voldoende ....

In de praktijk zul je iets meer nodig hebben als je de g711 codecs wilt gebruiken - 64Kbit is de bandbreedte van een ISDN-telefoongesprek, maar in VoIP-termen moet je er wat bijrekenen voor de extra overhead om de informatie in bijvoorbeeld SIP/RTP pakketjes om te zetten. Ergens tussen de 80Kbit/s en de 120Kbit/s is absoluut zinvol. Let er bovendien op dat je dit zowel in download als uploadcapaciteit beschikbaar moet hebben. Om die reden kiezen mensen er toch ook nog wel eens voor een lagere codec te kiezen (bijvoorbeeld g726, g729, GSM of Speex).
SpeakUp

Berichtdoor BartDP » wo nov 08 20:58

Jongens,

Je eigen internet access (up en down speed) speel maar voor een stukje mij.
Als je van één punt naar een ander belt weet je nooit hoeveel routers/servers er tussen zitten en welke de qualiteit van die routers is.
Bijkomend probleem is dat Voice op het internet nog steeds niet geprioriseerd is (wat de QoS DSCP is voor het LAN) tov data.

Het kan dus goed zijn dat je met een dedicated up van 2meg nog steeds problemen hebt met je voice calls. Hoe meer hoe beter maar het is niet enkel dit.

Dit is bijvoorbeeld ook de reden waarom ze aanraden als je proffesionele IPtel VoIP gaat doen (meerder bedrijven sites aan elkaar koppelen qua voice adhv de internet verbinding, wat we voice (IP) trunking noemen), om voor alle sites een internet abo te nemen bij dezelfde provider. Dan blijft je immers binnen de backbone van de provider.
BartDP

Keer terug naar Startpunt